2012. június 21., csütörtök

Paleolit tapasztalatok

Nagyjából elseje óta táplálkozunk Péterrel paleolit módon. Azért nagyjából, mert apránként szoktunk bele és ugyan volt egy nagyobb lépés, de amíg elkezdtem kitanulni a főzést, sütést és beszereztem alapanyagokat, az igénybe vett pár napot. De azóta nem ettem tejet, tejterméket, kenyeret és tésztát, krumplit. Illetve csalok, mert abban a két napban, amíg beteg voltam, egyszer csak krumplit-répát ebédeltem, és kétszer pirítóst vacsoráztam, mert egyszerűen nem bírtam mást megenni, és gondolni sem tudtam húsra vagy bármi ennél nehezebbre. De a harmadik napon, amikor már csak 38-ig ment fel a lázam, már kókuszkenyeret sütöttem :)
Miket eszünk? Alap a hús salátával vagy párolt zöldséggel (főleg salátával). Mivel amúgy nem lennénk túl nagy húsevők, mindennap nem tudnánk azt enni, így van, hogy csak zöldség van, vagy tojás, vagy valami vega kaja, ami paleolit is. Reggelire gyümölcsöt, ha nagyon éhes vagyok, akkor zabkását, illetve ha épp van sütve, akkor paleolit kenyeret. A zab ugye kompromisszum, néha megengedem magunknak, de most már nem is tudom a napot, mikor ettem utoljára, szóval tényleg egyszer-egyszer. Vacsorára felvágottat vagy tojást zöldséggel, vagy tojásos-zöldséges meleg ételt, ebédmaradékot, esetleg éhség függvényében csak gyümölcsöt. Étkezések között vagy nassnak szintén gyümölcsöt vagy olajos magvakat, dióféléket, diákcsemegét. A kávémat kókusztejjel iszom, és ez az egy, ahol használok cukrot, de legalább az nádcukor :) Illetve azért a meglévő szörpöket, lekvárokat elfogyasztjuk, kidobni nem fogom,de már készült bodzaszörp mézzel, nádcukorral, xilittel.
Öt kilót fogytam ez alatt az idő alatt, és szebb a bőröm, összébb húzódtak a pórusaim. Azt még nem vettem észre, amiről olvastam máshol, hogy buzog a tettvágy és az energia, meg a mozgás vágya a paleolit diétázókban. Mondjuk hosszabb idő elteltével írták, meg azért néha kialudni se ártana magam :)
A főzés nem vészes, amikor magunknak húst csinálok, akkor a gyerekeknek készítek hozzá krumplit vagy rizst, ha párolt zöldség van, akkor azt. Regő ugyan nem eszi meg, de csak neki már nem fogok külön főzni. A nyers salátánál viszont mindketten jobban díjazzák a hagyományos köreteket. Volt olyan étel is, ami teljesen paleolit és nem főztem külön, és Marci szerint mennyei. Kicsit kreatívabb vagyok, keresgélem, hogy miből mit lehet, ettünk már teljesen liszt- és cukormentes paleolit sütit is, és volt olyan is, amit kidobtam.
Féltem, hogy nagyon fognak hiányozni dolgok, de nem, és szinte mindent lehet pótolni. A csoki sem hiányzik érdekes módon :) pedig direkt beszereztem xilittel készült, paleolit étcsokit: kb. két hete vár bontatlanul. Néha megkívánok valamit, de eddig még általában kibírtam, nem éreztem olyan hatalmas lemondásnak, vagy megtaláltam, mi esne jól helyette. Önkínzó nem vagyok, ha annyira halálosan odalennék valamiért, hogy nagyobb lenne a vágy, mint a lelkiismeret-furdalás, megenném: ez egy diéta, egy életmód, amit magunkra szabunk, nem törvény. Azért eddig elég jól illik a szabásminta :)

8 megjegyzés:

Dominika írta...

Timi, megkérdezhetem, hogy anyagilag drágább-e ez a fajta táplálkozás, mint a korábbi?

Eszter írta...

krumplit, rizst miért nem szabad? lehet, hogy a betegséged az átállás miatti fokozott méregkiválasztás volt. nekem mandulagyulladásom volt folyton, mikor vegeta lettem.
a kókuszkenyérre kíváncsi lennék!
gondolom azért jóval macerásabb így, hogy kevés dolgot lehet készen kapni.

Szilvi írta...

Timi, Péter eddig nem vegetáriánus volt? vagy ő most sem eszik húst?

Timi írta...

Dominika: jó kérdés. Van egy paleoshop webáruház, amikor ott bevásároltam az elején magliszteket, amarantot, magokat, kókuszzsírt, olajat, az egy húzós tétel volt egyben, de úgy látom, jó sokáig elég. A kókusztej-készítés nagyon megéri, és kísérletezem vele, hogy használható lisztet tudjak csinálni a száraz rostból, akkor azt se kell venni. Mivel mi előtte is sok zöldséget, gyümölcsöt ettünk, ez nem nagy változás, viszont több húst veszünk. Cserébe csak gyerekmennyiségben költök tejre, tejtermékre, pékárura, krumplira, rizsre, szóval ha mérleget csinálnék, még az is lehet, hogy nullára jönne ki. Függ attól, hogy mekkora a változás a korábbi táplálkozáshoz képest.

Timi írta...

Eszter: krumplit mert keményítő, rizst mert gabona. De vicces vagyok, mert még mindig nem olvastam el a könyvet, úgyhogy nem tudom az elméleti hátterét, de el fogom! De ha belegondolsz, sok diéta kezdődik alapvetően azzal, hogy krumpli, rizs, tészta, kenyér elhagyása, helyette zöldség és teljes kiőrlésű gabona. Csak itt semmilyen gabona nincs.

Timi írta...

Szilvi, gyakorlatilag az egyhetes kéthetes diétáig volt vega. Aztán mikor abbahagyta a diétát, akkor megint, de megint hízni is kezdett. Paleolit meg vega meg nem lehet egyszerre az ember... úgyhogy most ezt választotta. De csak csirkemell, pulykamell és hal, amit megeszik.

Timi írta...

Kókuszkenyér: http://alexandragasztroblogja.blogspot.hu/2010/05/kokuszkenyer.html

Timi írta...

Ja és a xilit is baromi drága, azért is vegyítem a cukrokat, nádcukor, méz, xilit, de összességében sokkal-sokkal kevesebbet használok, mint korábban fehér cukorból.