2011. november 1., kedd

Arthur C. Clarke: Delfinek szigete

Ez az egyik könyv, amit Marci kapott a Liliomkertből, Péter választotta neki. Nekem is volt egy pár könyvem a Delfin-sorozatból, de összességében azt hiszem, inkább fiús könyvek voltak ezek, Péter és barátaim, kollégáim is, főleg férfiak, nagy nosztalgiával emlékeznek vissza ezekre. Vékony, érdekes és izgalmas kis könyv, Marcinak is könnyű lesz olvasni, bár eredetileg talán idősebb gyerekeknek szánták, de azt gondolom, aki Harry Pottert meg Gergő és az álomfogókat olvas, annak már ez is való. Még aznap, amikor először megvettük, elkezdtem én is olvasni, egyrészt mert Péter nekem is ajánlotta, másrészt mert kíváncsi voltam, mit adok a fiam kezébe. 
Arthur C. Clarke neve a sci-fi irodalomból lehet ismerős többeknek, és ez a könyv maga is sci-fi a szó eredeti értelmében: tudományos fantasztikum. Nem attól sci-fi valami, hogy az űrben játszódik, és minél több, minél különlegesebb űrlény kap szerepet benne. 
A könyv a megírásának idejéhez képest (1960, a mi konkrét példányunk Magyarországon 1982-ben jelent meg)  a nem is olyan távoli jövőben játszódik, néhány évszám alapján kiszámoltam, hogy pont 2011-ben :). Úgyhogy ma olvasva egyáltalán nem futurisztikus, simán mehetett volna a világ ebbe az irányba is: egyes járművekről esik szó benne, amik nem léteznek vagy nem terjedtek el, illetve a delfinekkel kapcsolatos kutatás, azaz a lényeg jár a könyv szerint jóval előrébb, mint amiről én a jelenben ténylegesen tudok.
Rövid tartalom: Johnny, egy kamasz fiú egy este kiszökik a lakásból, ahol nagynénje családjával nevelkedik, és a körülmények úgy alakulnak, hogy már nem tud visszamenni: egy légpárnás hajón ragad, hamar a nyílt óceánon találja magát, ahol ráadásul hajótörést szenved. Roncsokba kapaszkodva egy csapat delfin menti meg: kitolja egy sziget partjára, ahol egy orosz professzor vezetésével a delfinek nyelvének kutatása zajlik, emberek tanulnak delfinül és delfineket tanítanak angolul, egészen sikeres kommunikációt eredményezve. A történet további részében megismerjük Johnny további sorsát: hogyan barátkozik meg delfinekkel és emberekkel, milyen kutatásokban vesz részt, mi mindent tanul, és végül a delfinek segítségével hogyan menti meg hősiesen a professzor életét. Érdekes ifjúsági regény nemcsak gyerekeknek.

Nincsenek megjegyzések: